Wednesday 13 February 2013

Reisekilden fyller år

Reisekilden i Flekkefjord har fylt 13 år i år (2013), og de to grunnleggerne Kari og Gjertrud forteller litt om historien bak reisebyrået. I tillegg får vi høre litt om reisetrender over de siste 13 årene, samt hvorfor de synes det er så spennende å jobbe i nettopp reiselivsbransjen.

Reisekilden ble etablert 1 Februar i år 2000, og 13 år senere har bedriften vokst i fra 2 til 4 personer. I dag sitter Reisekilden på et solid team med høy kompetanse innenfor reiseliv. Filosofien er høy kundeservice, hvor man bygger opp gode relasjoner til kundene.

Reisekildens eget motto går som følger:  "hvorfor være liten i et stort byrå, når man kan være stor i et lite byrå?".

Men hva er historien bak Reisekilden? 

Det var Gjertrud, som nettopp hadde flyttet tilbake til Flekkefjord som tok initiativet. Hun kjente ikke Kari personlig, men via felles bekjente fant hun ut hvem Kari var og hvilken kompetanse hun satt på. Ivrig og entusiastisk som Gjertrud kan være, ringte hun Kari på selveste bursdagen hennes i 1999. Med hele familien samlet i hagen, så lovet Kari at de selvfølgelig kunne møtes for et lite uformelt møte.

Det skal da sies at Gjertrud ikke var den første til å ringe Kari for å spørre henne om hun ønsket å starte et eget reisebyrå i Flekkefjord, men faktisk den fjerde i rekken. Allikevel, Gjertrud var den første som fikk Kari engasjert nok til å si JA. Deretter sluttet Kari i fulltidsjobben hennes, og i sammen brettet de opp armene for å påbegynne den krevende prosessen med å etablere et eget firma. Jakten på lokaler, på datasystemer, betalingssystemer og ikke minst, finne samarbeidspartnere og agenter i fra hele verden, slik at de faktisk kunne selge reiser, ble påbegynt for full rulle. Alt måtte ordnes og settes i sammen på mindre enn 6 mnd.

Reisekildens moderne lokaler
Kari kommenter; - til å begynne med var det kun et uformelt møte mellom oss to. Jeg hadde ikke noen planer om å starte et nytt reisebyrå denne gangen heller.

- Med mann og barn, hus og hytte, så var allerede livet mer enn nok travelt,

Men, det må har vært litt kjemi i luften mellom Gjertrud og Kari ved det første møtet.

Fordi, det var på det aller første møte mellom de to, at planleggingen av et nytt reisebyrå allerede var i full gang. Resten er nå historie.

MEN, hvorfor starte et reisebyrå i Flekkefjord Gjertrud? 

- Vel, etter å ha flyttet hjem i fra Stavanger, så trodde jeg først at jeg var ferdig med reiselivsbransjen for godt og at jeg skulle jobbe med noe annet, men slik ble det ikke. Jeg følte fremdeles en stor dragning mot det å jobbe med reiseliv, og det var i denne perioden jeg bestemte meg for å gjøre alvor med planene mine om å etablere et eget reisebyrå, og derav min egen arbeidsplass.

Så med en liten grunderånd i magen og med en ide om å start et nyttreisebyrå i Flekkefjord, gikk Gjertrud på jakt etter Kari som samarbeidspartner.

Ikke alle hadde troen på et nytt reisebyrå i Flekkefjord?

- Nei, sier Gjertrud. Det var mange som ikke trodde at det ville være behov for et nytt reisebyrå i Flekkefjord, spesielt ikke i en periode hvor flere og flere trodde at Internett ville ta over og de tradisjonelle reisebyråene ville dø ut. Men, akkurat det har vi ikke sett noe til enda - tvert i mot.

-Vi har hendene fulle og får henvendelser i fra kunder over hele landet.

Kari tilfører; mange trodde at Internett var døden for reisebyråene, men det vi har sett er at folk bruker reisebyråene på en litt annerledes måte enn før. Nå bestiller gjerne en del de enklere reisene (storbyferier) over Internett selv, men ved de mer kompliserte reisene hvor det kreves mer organisering og tilrettelegging, så er det fremdeles veldig gunstig, og ikke det minste tryggere å bruke et profesjonelt reisebyrå som sitter på lang kompetanse på slikt arbeid. Vi sitter trossalt på et godt nettverk av nøye utvalgte agenter i fra hele verden, og vi står alltid beredt til å hjelpe kundene våres dersom noe går galt. Det skaper trygghet.

Kundeservice og et høyt fagnivå er nok litt av grunnen til at Reisekilden i dag mottar henvendelser i fra over hele landet, og det sier litt om at menneskelig ekspertise ikke kan erstattes av søkemotorer helt enda.

Reisetrender i fra oppstart (2000) til nå (2013) 

Reiselivsbransjen i Norge har opplevd en eksplosjon av utenlandsreiser de siste årene. Nordmenn reiser lengre enn før, og til mer eksotiske destinasjoner enn før, men hvilke erfaringer har Reisekilden angående reisetrender i sitt eget lokale marked?

- Det har vært en stor forandring i folks reisevaner siden vi startet. Kari fortsetter, blant de 5 første årene så var det veldig populært å bestille storbyferier og charterferie, men det var veldig lite langdistansereiser til å begynne med.

- I dag, spesielt de 3 siste årene, så har vi sett en eksplosjon blant kunder som ønsker seg langt bort, helst til eksotiske reisemål.

- Folk ønsker å dra på fjelltur i Nepal, andre vil til New Zealand, USA eller sør-Amerika. Mange er så reisevante nå, at å dra på storbyferie til Europa ikke er spennende nok lenger. Kundene våre vil ut i verden og langt bort, og ved slike lange reiser, så føles det fremdeles veldig trygt å bruke et lokalt reisebyrå hvor det sitter konsulenter med lang erfaring.

Reisekilden sender kunder helt til Nepal
Reisekilden sender kunder til New Zealand

- I tillegg til langdistansereiser, så har også gruppereiser skutt i været de siste årene. Storfamilier hvor besteforeldre, foreldre og barn ønsker å dra på utenlandsferie, kommer til oss, og da tilrettelegger vi så godt som vi kan.

- I tillegg kommer venneflokker, foreninger og ikke minst folkehøyskoler til oss for å hjelpe dem med å organisere større turer utenlands.

- Da står vi klar til å skreddersy en tur som passer nettopp for dem. Det har vært en spennende utvikling!

Men, hvem er disse to grunnlegerne av reisekilden - Kari og Gjertrud? 

Kari har alltid hatt en utferdstrang siden hun var en liten jente og synes det er viktig å reise fordi det gir en nye impulser og man øker forståelsen for verden vi alle lever i. Man kommer hjem med mer toleranse og respekt for andre kulturer.

Som person har hun alltid vært nysgjerrig på hva som lå utenfor Flekkefjords grenser. Verden fristet, og med en far i huset som tidligere hadde bodd i Amerika, så valgte hun selv å reise over dammen til New York for å jobbe som aupair i ett år hos en amerikansk familie.

- Det var da jeg oppdaget at jeg elsket å oppholde meg i utlandet. Til å begynne med hadde jeg tenkt å utdanne meg som førskolelærer, men etter at jeg kom hjem til Norge igjen, så forstod jeg at det var reiseliv som virkelig tiltrakk meg.

Kan du nevne 3 personlighetstrekk som er viktig for en god reisekonsulent?

- Du må være utadvendt som person, glad i mennesker og ikke minst, nysgjerrig på verden og ulike destinasjoner.

Kan du nevne dine 3 beste reiseerfaringer/destinasjoner? Jeg elsker Østen spesielt, og har et stort hjerte for tre land der. Det er:

1) Kambodsja

2) Vietnam 

3) Kina 

- Dette hovedsakelig på grunn av at det er så annerledes og eksotisk i disse landene. For meg blir en tur vellykket og interessant når jeg kan treffe hyggelige og åpne mennesker. I tillegg liker jeg destinasjoner som har en interessant historie og kultur.

Dette er noe jeg føler alle de tre landene har, og spesielt i Vietnam og Kambodsja som nok ligger hjertet mitt aller nærmest.


Menneskene og kulturen i Vietnam er noe Kari liker godt.

Gjertrud har hatt en fascinasjon for verden siden hun var 12 år gammel og synes det er viktig å  reise fordi det bryter ned barrierer mellom ulike kulturer og mennesker. Samtidig øker det vår egen forståelse og toleranse for det som er annerledes.

I fra ung alder av, så var det spesielt Skottland Gjertrud interesserte seg for, men hun endte opp i England hvor hun studerte Reiselivsledelse på et velronommert Universitet, som den dag i dag publiserer flere akademiske bøker og artikler om reiseliv.

- Jeg var heldig å visste i fra ung alder hva jeg brant for og ønsket å bli. Det var ikke noe jeg elsket mer enn å reise, så da ble det dette jeg ønsket å jobbe med.

Kan du nevne 3 personlighetstrekk som er viktig for en reisekonsulent? Du må tåle stress og et høyt arbeidstempo om du skal trives som reisekonsulent.

 Det kan være mange telefoner og forespørsler på en gang, og du må holde hode kaldt for å utføre jobben bra. I tillegg må du være flink med mennesker, siden du må håndtere en rekke ulike individer med forskjellige preferanser og behov. Til slutt, men vel så viktig - du må være nysgjerrig.

Kan du nevne dine tre favoritt destinasjoner i verden?Det er et utrolig vanskelig spørsmål, siden jeg er nysgjerrig på ALT i verden. Jeg liker alt, og kunne tenke meg å reise OVERALT, men om jeg MÅ velge ut 3 destinasjoner som har satt inntrykk på meg, og som jeg også kunne tenke meg å reise tilbake til igjen, så må det være følgende;

1) Japan

2) Korea 

3) USA

- Jeg er spesielt fascinert av de to førstenevnte, og da spesielt kulturen og levemåten. Både Japan og Korea er to veldig moderne land, men allikevel så bor og lever de så annerledes enn oss i vesten. Det fascinerer meg veldig. Man trenger ikke alltid reise til fattige land for å føle at ting er annerledes og eksotisk. Jeg tiltrekkes av det som er annerledes og liker spesielt godt pulserende storbyer. Begge disse ingrediensene finner man i Japan og Korea.


Pulserende Tokyo er noe Gjertrud liker godt
Reisekilden med Kari og Gjertrud i spissen, går i mot et nytt år. Stikk innom, send en e-post eller ring for å høre mer om hvilke reisedestinasjoner de begge anbefaler i det kommende året.

OG HUSK: "hvorfor være liten i et stort byrå, når man kan være stor i et lite byrå"

For mer informasjon: Ta kontakt med oss i Reisekilden enten via telefon 38 32 04 80, eller e-post: reisekilden@travelnet.no

Artikkelen ble skrevet av Thomas Danielsen på vegne av Reisekilden.





No comments:

Post a Comment