Thursday, 3 October 2013

Sør-Korea - den nye superstjerna i Asia!

Korea er et hardt-arbeidende samfunn hvor streng disiplin og respekt for autoriteter står i sentrum. Til tross for dette, så har koreanerne skapt en unik kultur for pop-musikk, populære TV og dramaserier, og en besettelse av mote, design, skjønnhet og plastiske operasjoner. 


Bli med til landet som skapte Gangnam Style!

Sør-Korea er den nye superstjerna i Asia med sine innovative IT bedrifter, svingende popmusikk, dramatiske TV-serier og en økonomi som er på vei til å ta over Japans. Men det har ikke alltid vært like lett å være et lite land mellom to stormakter som Japan og Kina.

Sør-Korea med sine 50 millioner mennesker har blitt litt "glemt bort" til tider i verden. Den bråkete naboen i nord, Nord-Korea har vakt langt mer oppmerksomhet verden over med sine ambisiøse atomprogrammer, den konstante trusselen mot å angripe Japan, USA og Sør-Korea, og i tillegg så har dem en utsultent befolkning som nærmest blir holdt som fanger av myndighetene.

Amerika har fremdeles store baser i Sør-Korea, klare for å beskytte landet mot en potensiell invasjon. Siden Sør-Korea lever under en konstant trussel mot å bli angrepet, så må alle koreanske menn igjennom 2 års beintøff militær trening.

Landet har nok mest blitt husket for Korea krigen, en brutal krig som foregikk helt tilbake på 50-tallet, men mye har skjedd siden den gang.

Landet er på vei til å oppnå stjernestatus i både Asia og i resten av verden med sin unike koreanske kultur for showbusiness, mote og klær, mat og ikke minst innovativ forbrukerteknologi.

Nasjonens store stolthet er Samsung, har nå blitt en av verdens mest innovative teknologifirmaer.

De distribuerer sine populære produkter verden over  - mange av dem i direkte konkurranse med amerikanske Apple. Til tider har det faktisk vært en ganske aggressiv konkurranse mellom de to selskapene, noe som har resultert i store krangler og søksmål.

Korea er også i ferd med å ta over det teknologiske og økonomiske forspranget til sin større og mektigere nabo Japan. Til tider kan det virke som om det foregår en intens konkurranse mellom Korea og Japan, og i disse dager så har også Kina kommet på banen for full rulle.

Kulturelt sett, så ligner Korea mye på Japan, mer så enn Kina. De har mange av de samme kulturelle kodene, verdier og  holdninger.

 Den eneste forskjellen er nok at koreanerne er et høyt og langstrekt asiatisk folkeslag, i motsetning til de litt mindre japanerne til øst.

Men som i Japan, så er det viktig å ha det "nyeste" innenfor forbrukerteknologi.

Det er nærmest som en mote, og da er det et must å ha det nyeste innenfor teknologi, fordi man vil jo ikke være utdatert i et samfunn som alltid streber etter å ikke "henge igjen" i fra resten av befolkningen. Når ingen vil ligge "bak resten", så skaper det en enorm konkurranse for å alltid ligge i front.

Dette er et fenomen vi ofte ser i sterkt hierarkiske samfunn, hvor det er viktig å vise frem sin egen status i samfunnet.

Skjønnhet og plastiske operasjoner




Korea holder kanskje på med å bli en stormakt i teknologi og IT, men de er muligens enda større i industrien mote og skjønnhet.

Dette har ført nasjonen til det landet i verden som gjennomfører flest plastiske operasjoner pr innbygger.

Å ta seg en liten operasjon har blitt like normalt som å reise på ferie, spesielt dersom man er kvinne. Man fikser litt på nesen i dag, og litt på øynene i morgen, og dagen etter det igjen, så er det kanskje andre deler av utseende som man ønsker å endre på.

Man møtes på  kafé  for å snakke om den siste operasjonen man gjennomførte, som det skulle være verdens mest normale ting.


Rundt 20% av kvinnene i Sør-Korea har gått under kniven for å forbedre utseende sitt til det litt bedre.

Man ser reklame om plastikk operasjoner overalt, både på subwayen, reklame i avisen eller TV-reklamer.

På talkshow programmer snakker kvinnelige TV-stjerner om hvordan operasjonen forandret livet deres, og dette har vært med på å skape en kulturell åpenhet om plastiske operasjoner.

Før i tiden foregikk dette mer i det skjulte, men i dag, så prater man helt åpenlyst om det:

- wow så fin du har blitt Kayong! Hvilket operasjon-firma brukte du til å fikse på nesen?

- ååå tusen takk Yuju , ja jeg er veldig fornøyd selv. Brukte Dr. Minsub Kim. Han er bare helt fantastisk, og jeg anbefaler virkelig at du gjør en "øye-jobb" der. Han kan sakene sine han!

De langer ut om hvilken lege de brukte, og om hvor vondt det var, men at litt smerte trossalt er verd det, for et litt penere utseende. Og slikt har samfunnet åpnet seg helt opp for det som ikke for så mange år siden var helt tabu.

På grunn av det svært sterke fokuset på skjønnhet og mote, så holder Sør-Korea i disse dager å bli en storspiller i moteverden, på lik linje som New York, Paris og Milan.

Om man går ned en av de travel hovedgatene i Seoul, så vil man se at nesten ingen går dårlig kledd.

Det er mennesker med pene bukser, jakker og skjorter hvor enn man vandrer, noe som kan være en kontrast til det litt mer "laidbacke" vesten.

Det er ikke helt uvanlig å gå ned en gate i Europa eller USA å da se et helt tonn med mennesker som ikke vet å kle seg pent i det hele tatt, men slik er det ikke i Sør-Korea.

Til og med koreanske menn kan stå på badet i et par timer for å få den perfekte frisyren. De bruker flere typer fuktighetskremer for å få en fin og glatt hud, samt kremer for å bli mer hvit i huden.

Allikevel, i Asias moteland, så vil man se at nesten alle går likt kledd. Det betyr at nesten alle går i de samme buksene, skjortene, skoene og i de samme merkeklærne. Nærmere forklart, det finnes en del "regler" for hva man kan gå med, og hva som ikke er tillatt å gå med.


En travel shoppings-gate i Seoul


Koreansk drama og K-pop (koreansk popmusikk) 


The boyband/girlband konseptet startet kanskje i England med Backstreet Boy, men Korea har tatt dette til et helt nytt nivå, og skapt sin egen musikk-sjanger i verden med navnet K-pop. Denne fengende musikken har etter hvert blitt så populær at millionvis av tenåringer over store deler av Asia hører på koreansk popmusikk, og nå har denne musikk-stilen nådd vesten med superpopulære Gangnam style i førersetet.

Musikk-stilen er enkel og en kombinasjon av pop, hip-hop, elektro, disco, spenstige dansebevegelser og tyggegummi. (mye er plukket og hentet i fra amerikansk populærmusikk)

I motsetning til det mer individfokuserte Vesten, hvor pop-musikken vanligvis domineres av en enkel stjerne, så er det motsatte i koreansk-pop. Her er det gruppen i sin helhet som gjelder, og alle har hver sin rolle å spille mens de synger og danser.

Som i Vesten, så har pop-musikken blitt veldig konkurranseutsatt i Korea. Det er en intens krig om å komme ut med de mest populære låtene, og i et land som har kultur for hardt arbeid og disiplin, så har også koreanerne tatt dette til neste nivå.

Mange byråer skriver kontrakter med barn helt ned i 9-10 års alderen som skal trenes i årevis, før de kanskje en dag skal bli nasjonale stjerner. Treningen er intens. Man skal lære dans, musikk, koreografi og kommunikasjonsteknikker med fans og journalister. Pop-industrien har aldri vært en dans på roser, men i Korea, så har dem tatt det til et helt nytt nivå.





Beinhard koreansk disiplin



Til tross for Koreas fargerike kultur, som består av spennende dramaserier, musikk og dans, klær, mote og design, så er det et ekstremt arbeid som ligger bak denne suksessen. Sør-Korea har blitt regnet for å være et av de tøffeste landene i verden å jobbe i.

Man skal gi alt for jobben. Bedriften står sentrum i det koreanske samfunnet, og jobber man for et av topp-firmaene, så er det ikke sjeldent at man jobber 15 timer pr dag, inntil man er 50 år og mister jobben på grunn av at man er blitt for gammel.

Ingen drar hjem før sjefen har dratt hjem, selv om det betyr å sitte foran datamaskinen og spille dataspill de siste 3 timene. Det er viktig å vise at man er hardt-arbeidende og at man har respekt for sjefen sin, så derfor er det uhørt å forlate bedriften før HAN er ferdig for dagen, noe som svært ofte er veldig sent på kvelden.

Øl, koreansk brennevin og Korean barbecue 
Når man da er ferdig i 10-11 tiden på kvelden, så vil ofte sjefen spandere mat og drikke på byen, og siden respekt for alder og posisjon er så viktig i koreansk kultur, så kan man ikke si nei.

Den koreanske drikke kulturen minnen mye om den norske. Man drikker for å bli full, og det skåles i et sett. Soju og øl i sammen til man ligger langstrak på gulvet.

Som i Norge, så drikker koreanske jenter nesten like mye som menn, noe som man ikke ser så ofte i andre asiatiske kulturer.

Sør-Korea er kanskje ikke det landet som står på topp-10 listen, dersom man vil til Asia for første gang, men for de av dere som allerede har reist en del og opplevd mye av Asia, så vil Sør-Korea være en utrolig opplevelse. Man får et innblikk i hvordan det "moderne Asia" lever - og hvordan kulturen endrer seg i takt med tiden.

For mer informasjon angående en tur til Sør-Korea: Ta kontakt med oss i Reisekilden enten via telefon 38 32 04 80, eller e-post: reisekilden@travelnet.no

Artikkelen ble skrevet av Thomas Danielsen på vegne av Reisekilden.

Ultramoderne Soul



No comments:

Post a Comment